Danse Macabre - en levende fortolkning af døden

Danse Macabre integrerer musik, film, billeder, lys og animationer i en levende fortolkning af Døden, som den blev portrætteret i kunsten i perioden omkring La Belle Epoque.

Med et af Europas bedste bigbands, den elektroniske musiker Bjørn Svin og cellisten Ida Nørholm, den prisbelønnede forfatter og historiker Søren Hein Rasmussen og en alt-omfavnende digital scenografi, sætter koncert-forestillingen Danse Macabre nye standarder for tværkunstnerisk vidensformidling.

På en visuel- og musikalsk rejse bevæger forestillingen sig gennem et abstrakt landskab af kunsthistoriske referencer, når den fortolker motiver som dødedans, dødens triumf og døden & jomfruen i et moderne og nutidigt formsprog. Musikken er skrevet af den unge århusianske komponist Signe Bisgaard, som sammen med designer Laura Rathschau har skabt den imponerende forestilling til Århundredets Festival 2018.

Danse Macabre er inspireret af Kong Oranges computerspil Felix The Reaper og er baseret på de samme billeder og den omfattende historiske research, som ligger til baggrund for spillet.

Køb billet til arrangementet her og find eventen på Facebook.

 


(Edvard Munch, 'The Kiss of Death, 1899)

Premiere på Århundredets Festival

Danse Macabre har premiere den 3. marts 2018 i Aarhus som del af Århundredets Festival. Fra den 2.-11. marts sætter festivalen spot på La Belle Époque fra 1871-1914.

Perioden er en brydningstid i europæisk historie, hvor verden af i går afløses af en ny og ukendt virkelighed, som skaber både fremgang og optimisme, men også afdækker spændinger og uligheder. Perioden er rig på modsætninger, klassekamp og konflikter. Et af de store temaer omkring 1900 er tvivlen på autoritet og meningen med livet. Døden bliver et motiv, som både filosoffer og kunstnere beskæftiger sig indgående med. I Danse Macabre tages favntag med disse dødefortællinger og billedkunstværker fra perioden.

Baggrunden

Bag det usædvalige projekt står komponist Signe Bisgaard og designer Laura Rathschau i samarbejde med tre vidt forskellige Aarhus-baserede institutioner: Folkeuniversitetet i Aarhus, Aarhus Jazz Orchestra og computerspils-producenten Kong Orange i samarbejde med Meganørd.

Komponist Signe Bisgaard og designer Laura Rathschau har tidligere samarbejdet med Kong Orange om den store opsætning Shanghai - The Never Ending Bigband Experience, der blev opført i Musikhuset Aarhus med et 23-personers orkester i 2016. Forestillingen blev siden nomineret til Historiske Dages Fornyelsespris, shortlistet ved Danish Design Awards og opført i et uddrag ved Danish Music Awards Jazz 2016. August 2017 blev den desuden opført som interaktiv musik-installation ved fremtids-festivalen Neutech i Beijing.

Deres særlige forestillinger forener historisk formidling, musik og en visuel fortælling i én stor, fælles oplevelse. Det sanselige udtryk gør historien levende og skaber interesse for den – ud fra en forståelse af, at vi husker de historier, vi kan mærke og føle. Dødedans, Belle Époque og maleriernes historie er ukendt for de fleste danskere, men med Danse Macabre bliver det vakt til live og får følelser, billeder og spændende historier knyttet til sig.


(Arnold Böcklin, 'The Isle of Death', 1883)

Musikken

Om arbejdet med musikken fortæller komponist Signe Bisgaard: “I Danse Macabre bearbejder jeg konkrete billeder fra kunsthistorien i en abstrakt, musikalsk totaloplevelse. I samarbejde med historiker Søren Hein Rasmussen har jeg lavet en drejebog med et narrativ, der følger de enkelte billeder. I drejebogen tilføjes stikord over f.eks. følelser, gentagne ritualer, stemninger, symboler, tempi, lyde, små musikalske ideer m.v. til historien, og alle disse noter overfører jeg til et slags grafisk partitur, som jeg bruger i samarbejdet med designer Laura Rathschau. I et tæt parløb skaber vi på baggrund af drejebogen den færdige musik og den færdige visuelle fortælling, der i kraft af den gensidige afhængighed giver en stærk totaloplevelse af lyd og bevægelige billeder, der omkranser publikum.

Det visuelle udtryk og valget af koncert-sted

Den flotte gamle aula på Aarhus Universitet er valgt som koncert-sted pga. dens unikke indretning. Da talerstolen til daglig er placeret fast i den ene ende af salen (ud mod parken), lægger de færreste mærke til at bagvæggen i aulaen er et arkitektonisk mesterværk. Til forestillingen får publikum et andet perspektiv på aulaen, når de sidder med ansigtet mod bagvæggen og oplever Laura Rathschau steds-specifikke design til aulaen. Hun udnytter rummets mange flotte detaljer og giver publikum en ny- og anderledes oplevelse af aulaen. Foran den store bagvæg - og integreret i scenografien - optræder Aarhus Jazz Orchestra sammen med solisterne Bjørn Svin og Ida Nørholm.


(Gustav Klimt, 'The Beethoven Frieze', 1902)


MEDVIRKENDE:

Aarhus Jazz Orchestra, Bjørn Svin (elektronik), Ida Nørholm (cello), Søren Hein Rasmussen (historie-formidling), Laura Rathschau og Ruben Lisboa (scenografi og interaktivt design), Signe Bisgaard (komponist og dirigent),

Arrangementet er støttet af Statens Kunstfond, Aarhus Stiftstidendes Fond, DJBFA , Kapelmesterforeningen og Kvadrat.

Kort om de medvirkende:

Bjørn Svin med det borgerlige navn Bjørn Christiansen skabte lyden til en generation, da han i slutningen af 90’erne brød igennem med Mer Strøm, og siden har han arbejdet med elektronisk musik i alle dens former såsom computerspil, teater, installationskunst og meget, meget mere. I alt hvad Bjørn Svin rører ved er der en underliggende, smitsom energi, som enten manifesterer sig som beats, catchy melodier og en generel legesyghed.

Ida Nørholm er cellist og spiller som freelancer bl.a. med Copenhagen Phil og DR Symfoniorkestret. Hendes egen klavertrio Trio Ismena har bl.a. vundet P2’s kammermusikkonkurrence og turneret i Kina, USA og resten af verden. Ida Nørholm er en alsidig musiker, som udover at spille med de store klassiske orkestre også spiller bl.a. tango og optræder på jazzklubber med avantgarde jazz-ensembler.

Aarhus Jazz Orchestra

Det Aarhus-baserede orkester er et af Europas førende bigbands Siden dannelsen af orkestret i 1977 af den legendariske Jens Klüver (dengang: Klüvers Big Band) har orkestret støt udviklet sig til at levere musikalske oplevelser i absolut verdensklasse. Orkestret består af nogle af de bedste musikere i den danske jazzarena, og flere af dem er solister i international klasse. Med mere end 100 koncerter om året har Aarhus Jazz Orchestra arbejdet sammen med de største jazzikoner gennem tiden. Samtidigt er Aarhus Jazz Orchestra, med anmelderroste nationale og internationale koncerter, i særlig grad med til at udbrede kendskabet til jazz som musikstilart og Aarhus som by og brand.

Signe Bisgaard er komponist og pianist og arbejder tværkunstnerisk med sin musik. Har bl.a. komponeret til interaktive computer-spil, kunstinstallationer og audiovisuelle koncerter, ligesom hendes musik også er blevet brugt i film. Nomineret som Årets Komponist ved Danish Music Awards Jazz 2015 // Optræden ved Danish Music Awards Jazz 2016 // Tre anmelderroste plader med egen musik (***** Politiken) // Flerårig modtager af arbejdslegat fra Statens Kunstfond // Projektleder på kultur- og kunstprojekter // Musik opført i DK, Tyskland, Kina, Ukraine og Holland // Uddannet komponist på solist-linjen ved Det Jyske Musikkonservatorium 2013 // Yderligere info: www.signebisgaard.dk

Laura Rathschau er designer med fokus på tvær-mediale projekter, der blander materialer, levende billeder, rum og lyd // Visuals og musikvideoer til en lang række bands // Optrådt på bl.a. Sónar Cph. og DR koncerthuset // Turneret i bla. Kina, Japan, USA, Brasilien, London, Frankrig, Schweiz og Tyskland med design og musik projekter // Uddannet fra Kunstakademiets Designskole i 2010 og Ontario College of Art and Design (OCAD) i Toronto // Fast timelærer på Kunstakademiets Designskole // Yderligere info: www.laurarathschau.dk

Søren Hein Rasmussen fra Meganørd er phd. i historie og har beskæftiget sig med alt fra kultur- og samtidshistorie til udvikling af computerspil. Tidligere som lektor ved Aarhus Universitet, men nu i sit firma MegaNørd, der laver spil og digitale produkter. Han er et kendt ansigt i Aarhus (som ung spillede han hovedrollen i Nils Malmros’ film Lars Ole, 5C), og forelæser ofte ved Folkeuniversitetet. Sammen med komponist Signe Bisgaard og designer Laura Rathschau skabte han i 2016 den audiovisuelle forestilling Shanghai - The Never Ending Bigband Experience, som blev uropført i Musikhuset Aarhus, og siden har været genopført flere gange.


(Eadweard Muybridge, 'Figure hopping', 1887)

Århundredets Festival er en vidensfestival i og omkring Aarhus. Festivalen præsenteres af Folkeuniversitetet i tæt samarbejde med Aarhus Universitet og en lang række kultur- og uddannelsesinstitutioner. I et miks mellem viden, kunst og kultur sætter festivalen hvert andet år spot på en historisk periode og hvert andet år et tema for at skabe debat om det liv, vi lever, og det samfund, der omgiver os. I 2018 går festivalen i dybden med La Belle Époque (fr. Den skønne tid), der afgrænses af to store krige mellem 1871 og 1914. Her oplever Europa politisk stabilitet, og fornøjelseslivet, teknologien og kunsten blomstrer.

Websitet benytter cookies

Folkeuniversitetet anvender cookies til at optimere og målrette hjemmesiden, så det giver den bedste oplevelse for brugeren. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies.