Det handler om fornemmelser

af Agnete Schleicher Bønnerup

Folkeuniversitetet præsenterer til marts 2016 Århundredets Festival, som denne gang tager afsæt i Danmark i perioden 1900-1950. Grafiker og designer Ruth Crone Foster har sagt ja til, at skabe den visuelle identitet, og hun er gået til opgaven med krop og sjæl.

For Ruth Crone Foster er en stor del af arbejdsprocessen at kunne lytte til, hvad kroppen fortæller hende og tit kommer de bedste beslutninger frem gennem fornemmelser. Dem har hun især lyttet til i placeringen af de grafiske elementer til den endelige grafik.      

En god relation
Det er ikke første gang, at Ruth Crone Foster laver en kampagne for Folkeuniversitetet i forbindelse med Århundredets Festival. I foråret 2015 blev vidensfestivalen EKSISTENS afholdt, hvor Ruth Crone Foster også lavede den visuelle identitet.

Hun var faldet i snak med den grafiske medarbejder fra Folkeuniversitet et halvt år inden EKSISTENS- festivalen og var allerede dengang fascineret af den aktuelle kampagne, Folkeuniversitetet havde: ”Jeg kan huske, at jeg tænkte, at det kunne være fedt at lave noget for Folkeuniversitet”. Det er blevet en realitet og hun føler, at hun har opbygget en god relation til stedet, som skaber en tryghed hos begge parter: ”Nu har vi arbejdet sammen før, og der en tryghed i, at de ved, hvordan jeg arbejder”.  

At tænke ud i flere led
I Ruth Crone Fosters arbejde med kampagnen, er en stor del af processen at researche og indhente informationer og billeder på internettet. Billederne bliver nøje udvalgt, så de passer sammen: ”Det er ikke bare at finde billederne, det er jo at finde de billeder, der passer sammen”.

Hun føler sig meget frem, når hun skal finde de helt rigtige billeder, og hvert billede tænker hun ud i flere led: ”Jeg søger ikke bare på kvinder og valgret. Jeg tænker videre på, hvilke billeder der ellers kunne være. Det kunne være en megafon, fordi kvinder skulle råbe højt eller en mikrofon fordi de endelig fik en stemme”.

At føle sig frem og lytte til kroppen fylder en stor del af Ruth Crone Fosters arbejdsproces: ”Meget af arbejdet med plakaten er ikke tænkearbejde, det handler om fornemmelser. Det er de der små ting, hvor jeg kan mærke at det føles forkert, og hvis det føles forkert, så gør jeg noget andet, og så kommer der ro på”.

Et tidstypisk look
Hos Folkeuniversitetet er det vigtigt, at den visuelle identitet fremhæver en udvalgt forsker og personens forskningsområde, samtidigt med at han eller hun fremstår som en ”stjerne”. Kønsforsker og ph.d. – studerende i filosofi Tone Frank Dandanell er blevet valgt til at skulle lægge ansigt til Århundredets Festival til marts.

Da Ruth Crone Foster blev informeret om valget af forsker, fik hun hurtigt ideer til, hvordan Tone Frank Dandanells udtryk skulle se ud på grafikken: ”På grund af perioden og fordi hun er kønsforsker kunne det være interessant at gøre hendes look androgynt og ikke dulle hende op”. I 1920’erne var det kortklippede, androgyne look populært, og i tråd med Tone Frank Dandanells forskning i køn, blev det besluttet, at hun skulle udtrykke den tids trend.

Det tidstypiske udtryk bliver understøttet af forskellige elementer, som blandt andet en atombombesky, Lillebæltsbroen, rationeringsmærker, en Zeppeliner og en PH lampe.

For Ruth Crone Foster gik researchen af billeder og deres spil med hinanden op i en højere enhed, da Tone Frank Dandanells ansigt blev placeret på plakaten. Ruth Crone Foster havde en forestilling om, hvordan billederne skulle placeres, men det ændrede sig undervejs: ”Alle tingene havde en plads, de skulle bare lige finde den – ligesom et slags puslespil.”

Et særligt indtryk
Noget af det, som har gjort særligt indtryk på Ruth Crone Foster i perioden 1900-1950, er den kamp om stemmeret, som mange kvinder kæmpede: ”Jeg har virkelig bidt mærke i kvinders kamp for valgret i perioden. Jeg tænker, at det bare ikke altid har været en selvfølge. Kvinder var på barrikaderne for den slags, som vi i dag tager for givet. Der er nogen, der virkelig kæmpede, og det synes jeg er interessant”.   

FAKTA OM RUTH

Født: 10. maj 1979

Uddannelse: Færdiguddannet designer i 2003, TEKO

Virksomhed: Ruth Crone Foster, www.ruthcronefoster.dk

Tidligere kampagner: Absolut Vodka, Diesel, Bruuns Galleri m.fl.


Websitet benytter cookies

Folkeuniversitetet anvender cookies til at optimere og målrette hjemmesiden, så det giver den bedste oplevelse for brugeren. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies.